مصرف مکرر وعده های غذایی گیاهی خطر بیماری های قلبی را کاهش می دهد

3 سپتامبر 2021- شواهد جدید نشان می دهد افرادی که به طور منظم غذاهای گیاهی می خورند، در هر سنی که باشند، کمتر دچار عوارض قلبی می شوند.

دو مطالعه ی مختلف نشان داد که مشکلات قلبی عروقی شدید، مانند حملات قلبی و بیماری های قلبی، در افراد جوانتر و زنان میانسال که اغلب غذاهای گیاهی مصرف می کنند، کمتر شایع است.

اولین مطالعه با عنوان "رژیم غذایی گیاهی و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در سنین جوانی تا میانسالی" نشان داد که افراد جوان که رژیم های گیاهی را دنبال می کنند، کمتر در معرض ابتلا به بیماری های قلبی هستند.

محققان دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه مینه سوتا، رژیم های غذایی نزدیک به 5000 فرد 18 تا 30 ساله را برای تعیین علل اصلی بیماری های قلبی تجزیه و تحلیل کردند.

در طول آزمایش، شرکت کنندگان می توانستند آنچه که دوست دارند را مصرف کنند، این افراد هشت بار مورد ارزیابی قرار گرفتند، نتایج آنها بدون مشخص شدن گروه و مشخصات تغذیه ای افراد ارزیابی شد تا از تأثیر کلی بر نتایج جلوگیری شود.

یک سیستم نمره کیفیت رژیم غذایی(APDQS) نشان داد افرادی که رژیم متعادل سالمی دارند نمرات بالایی را ثبت کرده اند و افرادی که از رژیم غذایی غنی از غذاهای گیاهی پیروی می کنند، بالاترین امتیاز را کسب کرده اند.

این سیستم با ارزیابی میزان تاثیر رژیم غذایی بر بروز بیماری های قلبی، نتایج هر فرد را جمع آوری کرد، برای مثال غذاهای سرخ شده و گوشت قرمز در مقایسه با میوه و سبزیجات بیشتر باعث عوارض قلبی عروقی می شوند. 289نفر از افرادی که در این آزمایش شرکت کردند، مشکلات قلبی شدید مانند حمله قلبی ، سکته مغزی، نارسایی قلبی یا انسداد شریان ها را تجربه کردند.

نویسنده ارشد این مقاله، دکتر دیوید جیکوبز جونیور، گفت: برخلاف نمرات کیفیت رژیم غذایی موجود که معمولاً بر اساس تعداد کمی از گروه های غذایی است، سیستم APDQS بطور روشن کیفیت کلی رژیم غذایی را با استفاده از 46 گروه غذایی جداگانه ارزیابی می کند، در حقیقت کل رژیمهای غذایی را که عموم مردم معمولاً مصرف می کنند، توصیف می کند.

دکتر Yuni Choi، محقق ارشد این پژوهش گفت: رژیم غذایی غنی از مواد مغذی و گیاهی برای سلامت قلب و عروق مفید است.

در مطالعه دوم مشخص شد که زنان میانسال که یک رژیم غذایی گیاهی را به نام  "Portfolio Diet" را دنبال می کنند، کمتر احتمال دارد از مشکلات قلبی بحرانی رنج ببرند.

تحقیقات قبلی نشان داده است که این رژیم غذایی گیاهی به کاهش سطح کلسترول بالا کمک می کند.آجیل ، توفو، بادمجان، سیب و انواع توت ها غذاهایی هستند که معمولا توسط افرادی که از رژیم غذایی Portfolioپیروی می کنند، مصرف می شوند.

دانشمندان دانشگاه Brown، در این مطالعه سلامت قلب 123،330 زن آمریکایی را مورد بررسی قرار دادند تا ارزیابی کنند چه عواملی خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را در آنها کاهش می دهد.همچنین، شرکت کنندگان که بین 50 تا 79 سال سن داشتند، پرسشنامه های رژیم غذایی را پر کردند.

نتایج نشان داد که زنان مسن که رژیم پورتفولیو را دنبال می کردند، 11 درصد کمتر در معرض پیشرفت هر نوع بیماری قلبی و 17 درصد کمتر در معرض نارسایی قلبی قرار داشتند.

دکتر John Sievenpiper ، محقق ارشد این پژوهش گفت: این نتایج یک فرصت مهم را ارائه می دهد، چرا که هنوز راهی برای کاهش کلسترول وجود دارد و آن مصرف بیشتر غذاهای گیاهی است. با رعایت بیشتر الگوی رژیم غذایی پورتفولیو، می توان انتظار داشت که حتی در حد مصرف داروهای کاهنده کلسترول، حوادث قلبی عروقی کمتری را تجربه کرد.

وی افزود: با این حال، کاهش 11 درصدی از نظر بالینی معنی دار است و حداقل آستانه را برای دریافت منافع برای هر کسی برآورده می کند.نتایج ما نشان داد که رژیم غذایی پورتفولیو، مزایایی برای سلامتی قلب دارد.

نتایج هر دو مطالعه در مجله انجمن قلب آمریکا منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2021/sep/frequent-consumption-of-plant-based-meals-reduces-risk-of-heart-disease-two-studies-have-found.html